lørdag 28. august 2010

Etter en skrivefri sommer har jeg tenkt å komme med
litt egen-reklame fra vår
vakre by:))
Akkurat nå har ett av
årets høydepunkt vært her i byen:
Klippfiskoperaen
DONNA BACALAO Vi som bor her ved havet,
har vokst opp med
historiene om den gangen de tørket
klippfisk på "bergan".

Blandt annet eide min tipp-oldefar båter som fraktet klippfisk,
og min bestemor jobbet på bergan.
Dette er derfor endel av vår kultur og lokalhistorie
her ute ved havet.
*
I slutten av august hver år
( de siste 3 årene)
blir det derfor
oppføring en egen opera,
skrevet om denne tiden.
Alt dette er i regi av Operaen her i byen.

Disse forestillingene er
spektakulære i den forstand at det foregår
utendørs!!
Det er bygd egen scene ute ved havet,
og en er prisgitt vær og vind.
Forestillingene begynner kl 21.00,
og det blir mørkt før den er ferdig.
En får derfor utnyttet naturens eget scenario.
Jeg har vært på forestilling hvor sola gikk ned i havet,
og lagde en magisk stemning,
og månen sto opp.
Alt dette, sammen med fantastisk musikk skrevet av
Frode Alnæs fra "Dance with a strangers",
setter i sving følelser som er ubeskrivelige!!!
I skrivende stund er det siste forestilling,
og det er ett forferdelig til regnvær!!
Jeg tenker derfor spesielt på min datter på 21 år ,
som er "klippfisk-kjærring" i oppsettningen
og synger i koret!
De har øvd utendørs i flere uker i all slags vær,
og fortjener nå en
skikkelig fest
innendørs:))
Den som ikke får med seg denne begivenheten,
går virkelig glipp av
en fantastisk opplevelse.
Ser dere til neste år?:))
VELKOMMEN

1 kommentar:

  1. Tack för ditt besök hos mig!

    Jag använder inte schabloner när jag textar...utan skriver ut texten på datorn...använder sedan karbonpapper för att få det till möbeln...sedan är det bara att fylla i med färg!

    Trevlig blogg du har!

    Kram,
    Anette

    SvarSlett